Опис власного педагогічного досвіду
Кобець Олени Олександрівни, вчителя біології
Української ЗОШ І-ІІІ ступенів №12 м. Селидового
«Розвиток пізнавальної активності учнів шляхом
впровадження інноваційних технологій на уроках біології»
Учень – не чаша, яку треба наповнити,
а факел, який потрібно запалити.
Давньогрецький вислів
Актуальність і практична значущість досвіду
Час, в який ми живемо
і працюємо, висуває все нові й нові вимоги до знань і наших здібностей. Знати
й уміти все неможливо, та й не потрібно. Зате вміти освоювати нове, коли в
цьому виникає необхідність, — зараз найголовніше. І до нас, учителів,
висуваються вимоги в дусі теперішнього часу. Мета кожного вчителя —
навчити учнів думати, розвинути їх здібності так, щоб у майбутньому вони могли
використати набуті знання на практиці.
Особливо актуальною в сучасній школі залишається проблема зниження
пізнавального інтересу та пізнавальної активності учнів. Здивування, азарт, піднесення, зацікавлення в очах дітей, коли руки так і тягнуться
догори, - ось картинка, яку кожен учитель хотів би бачити у класі на своїх уроках. Виникнення
інтересу до біології в учнів здебільшого залежить від того, які методи і
прийоми використає учитель на своєму уроці, яким способом він зацікавить своїх
учнів.
Інтерес – рушійна сила пізнання та навчання.
А головне завдання
вчителя – це пробудження та розвиток інтересу.
Саме тому декілька років я працюю
над проблемою «Розвиток пізнавальної
активності учнів шляхом впровадження інноваційних технологій на уроках
біології». Кредо моєї роботи: «Немає
необдарованих дітей – будь-яка здібність потребує розвитку». Щоб вести дітей за
собою, необхідно самому рухатись, не зупиняючись.
Мета мого досвіду: шляхом
дослідження інтелектуальних і творчих особистісних якостей учнів домогтися
диференціації впливу на розвиток кожної дитини з урахуванням її інтересів,
мотивів, системи цінностей; стимулювати розвиток здібностей кожної особистості.
Щоб досягнути мети, необхідно
реалізувати такі завдання:
·
створити
оптимальні умови для розвитку творчої
особистості дитини;
·
сприяти
позитивній мотивації учнів до пізнавальної діяльності;
·
розвивати
потреби в самопізнанні, самореалізації, самовдосконаленні;
·
створити атмосферу
співпраці і взаємодії вчителя та учня;
·
сформувати в
учнів навички отримувати, осмислювати та використовувати інформацію з різних
джерел;
·
ефективно та
творчо застосовувати набуті знання та досвід на практиці;
сприяти участі школярів в різних
конкурсах, олімпіадах.
Практичне
значення досвіду полягає у
формуванні успішної, компетентної особистості, яка вміє оперувати набутими знаннями, готова
змінюватись та пристосовуватись до потреб суспільства, управляє масивом
інформації, активно діє, швидко приймає рішення, спроможна розвиватись та
самовдосконалюватись впродовж життя.
Отже, провідна ідея мого досвіду полягає у виробленні та
використанні певних інноваційних
технологій навчання на уроках біології, що стимулюють
бажання пізнавати нове, розвивати творчі здібності, сприяють розвитку особистості
та її самореалізації.
Перелік
наукових досліджень, концепцій та теорій, на яких ґрунтується теоретична
база досвіду
Педагогічний
досвід ґрунтується на принципах педагогіки співпраці та розвиваючого навчання
Шаталова В.Ф., Амонашвілі Ш.О., педагогіки співпраці В.Сухомлинського,
інтерактивних технологій О.Пометун, Л.Пироженко, технологій критичного мислення
та проблемного навчання Л.Виготського, Дж.Дьюї, М.Коул, методичних прийомах
А.Гіна. Більшість авторів погоджується з тим, що творча особистість – це індивід, який володіє високим рівнем знань,
має потяг до нового, оригінального.
Відомі сучасні
вчені С. П. Гончаренко, Ю. І. Мальований, В. А. Онищук, М. М. Скаткін, А. М.
Алексюк, Ю. К. Бабанський та інші, проаналізувавши проблеми пізнавальної
діяльності учнів, розробили науково-методичні рекомендації щодо прилучення їх
до методів наукового пізнавального пошуку, формування теоретичного мислення та
розвитку творчих здібностей.
Технології реалізації провідної
педагогічної ідеї досвіду та її складових
Вважаю, що процес
навчання – це завжди творчий пошук. Як писав В.О. Сухомлинський «Учитель
готується до уроку все життя…».
Але завжди треба
пам’ятати, що кожен учень відрізняється від іншого учня психікою, інтересами,
рівнем розумового розвитку, здібностями.
Розвиток здібностей
учнів залежить від:
·
впевненості
у власних силах;
·
вироблення
умінь самостійно працювати;
·
вимогливості
до себе;
·
уміння
переборювати труднощі у роботі;
·
оволодіння
технікою роботи тощо.
Існує багато
різноманітних методів та прийомів, з допомогою яких учитель може активізувати
пізнавальну діяльність учнів. Я зупинилися на деяких з них, а саме:
активізація пізнавальної діяльності учнів через проблемне навчання;
використання інтерактивних, проектних та інформаційно-комунікативних технологій
на уроках біології. У роботі подано приклади проблемних ситуацій, цікавих завдань,
які мною використовуються не тільки на уроках біології, а й у позакласній
роботі з учнями.
Урок біології не має
права бути нудним, нецікавим. Він покликаний будити живу думку, розум, почуття,
спонукати до роздумів, творчості, викликати жагу до знань, екологічного
способу життя, формувати компетенції, яких потребує життя. Розвиток творчої
особистості, формування життєвих і соціальних компетенцій передбачає
здійснення вчителем оптимального вибору форм та методів навчання, що мають відносну
самостійність і впливають на стосунки, що виникають у процесі навчання між
учителем та учнем. І я, добираючи форми й методи навчання, які забезпечували б
реалізацію цілей біологічної освіти, надаю переваги методам самостійного
одержання знань, методам, спрямованим на реалізацію принципу активізації навчання.
У процесі навчання
учні під керівництвом учителя здобувають нові для них знання. Щоб викликати в
учнів пізнавальний інтерес до нового навчального матеріалу, потрібно використовувати
різноманітні методичні прийоми: створення проблемної ситуації, прийом новизни,
значущості, динамічності, дослідницький прийом та інше. Усі вони збуджують
допитливість, пізнавальний інтерес і можуть бути використані на всіх етапах вивчення
навчального матеріалу.
Яким повинен бути
сучасний учитель? Вільним! Вільним від стереотипів і комплексів, як
внутрішніх, так і зовнішніх. Він не повинен будуватися за єдиним алгоритмом.
Прагнення розвивати
самостійний пошук інформації учнями наштовхує вчителя на створення
нестандартних уроків, структуру яких досить складно класифікувати, і вони
складають окрему групу уроків. Побудова нестандартного уроку, особливо його
підготовка — складна справа для вчителя. На такому уроці він виступає в ролі
ведучого, а 60 % часу діти самостійно вивчають матеріал у парах або групах,
тобто активно взаємодіють зі своїми однокласниками.
Інтерактив має велике
значення в спілкуванні між тими, хто навчає, і тими, кого навчають. На уроках
із застосуванням інтерактивних технологій виявляються не тільки діти, але й
учитель розкривається перед учнями.
Інтерактивні технології створюють підґрунтя для формування креативного
мислення, пізнавальних та комунікативних інтересів і нахилів, умінь і навичок
самоосвіти.
Тільки інтерактивне
навчання сприяє ефективному спілкуванню, співпраці, дає змогу розробляти
спільні проекти, працювати у творчих групах, обговорювати проблеми у загальному
колі, аналізувати, дискутувати, розігрувати рольові ситуації. А це, у кінцевому
результаті, сприяє кращому засвоєнню знань, розширює можливості використання їх
у практиці повсякденного життя, формує активну життєву позицію.
У своїй роботі я
використовую різні прийоми інтерактивних технологій: кооперативне навчання,
фронтальні технології, навчання в грі, навчання в дискусії (дод.1).
Це такі прийоми —
термінологічна дуель, бліц-турнір, рольова гра, вибірковий диктант, дебати та
дискусії, мозковий штурм, спіймай помилку,
ігри «Логічний ланцюжок» та «Художники-дослідники», тестові вправи
«Закінчи речення», «Вибери зайвий термін», «Встанови відповідність», «Загадки-двійники»
тощо.
На кожному уроці я
намагаюся максимально залучити учнів до виконання самостійних завдань, що
потребують різного рівня творчості й самостійності залежно від індивідуальних
можливостей кожної дитини. Є учні, які тимчасово не можуть упоратись із
завданнями певного рівня. Якщо постійно працювати над розвитком їх розумових
здібностей, умінь і навичок, можна досягти поступового вдосконалення, росту
цієї дитини. Вона повинна відчувати радість від навчання, від того, що може
зробити те, до чого її спонукає вчитель, тому добираю посильні завдання, але
поступово ускладнюю їх. Для цього я диференційовано використовую різноманітні
завдання, вправи на різних етапах уроку. Це індивідуальні завдання за картками,
різного рівня додаткові завдання під час виконання лабораторних залікових
робіт, індивідуальне та фронтальне опитування. Навіть під час бесід і диспутів
діти отримують питання різних рівнів, що спонукає їх до напруженої роботи.
Застосування активних
та інтерактивних технологій навчання сприяє розвитку навичок критичного мислення
та пізнавальних інтересів. На уроках, де використовуються ці технології, діти
почувають себе впевнено, вільно висловлюють свої думки й спокійно сприймають
зауваження, адже вони є активними учасниками навчального процесу. В атмосфері
довіри та взаємодопомоги легко робити відкриття, усвідомлювати важливість
здобутих знань.
Саме за таких умов
можливе виховання особистості, підготовленої до майбутнього, в якому необхідно
розв'язувати проблеми та приймати конкретні рішення.
Розвитку елементів
творчої діяльності учнів сприяють методи
стимулювання і мотивації пізнавально-навчальної діяльності, які широко
впроваджуються останнім часом:
• пізнавальні ігри
(ігри-подорожі, вікторини, ділові ігри) стимулюють практичні навички, розвивають
увагу та інтуїцію, змінюють мотиви навчання (знання забезпечують успіх
школярів у реальному житті, а не колись у майбутньому);
• метод конкретних
ситуацій розвиває здатність аналізувати і самостійно формулювати пізнавальні
завдання;
• метод інциденту
(ускладнення «конкретних ситуацій» уведенням несприятливих умов — дефіцит
часу, інформації тощо) навчає працювати в різноманітних умовах;
• метод продумування
нових ідей («мозкова атака») — групова творча діяльність, під час якої продумуються
нові ідеї щодо розв'язання проблеми, — формує творче мислення, навчає працювати
в різноманітних умовах, водночас формує культуру спілкування.
Вибір методу
активізації пізнавальної діяльності учнів зумовлюється специфікою змісту
навчання, загальними цілями навчання, особливостями розвитку учнів, часом,
відведеним на вивчення навчального матеріалу, наявністю засобів навчання, які
має у своєму розпорядженні вчитель. Уміння вибрати з існуючих методів такі, що
не просто збагатять учнів знаннями, а й готуватимуть їх до активної і творчої
праці, — один з основних критеріїв педагогічної майстерності.
У своїй роботі для
активізації пізнавальної діяльності учнів я застосовую гру. «Гра — восьме диво світу», — так оцінив значення цієї форми
роботи один педагог. Частіше я використовую гру на уроках у 5-8 класах, у
старших класах часто використовувати її в навчальному процесі не можна, краще
застосовувати ігрові моменти.
Урок-гра
характеризується високим рівнем активності учнів. Я помітила, що у роботі уроку
беруть участь і найменш комунікативні діти, що сприяє їх самоствердженню. Гра
розковує їх, дозволяє розкрити свої можливості, повірити у свої сили. Під час
гри виховується свідома дисципліна, взаємодопомога, постійна готовність учнів
включитися до різноманітних видів діяльності, розвиваються елементи
самостійності, творчості та ініціативи.
Багато нового в
характерах школярів зазвичай відкривається під час проведення уроку-«суду»
«Постава та профілактика її порушень», «Роль бактерій в природі та житті
людини» та ін. Дуже важливо в ході заняття не користуватися своєю перевагою
викладача, а виступати на рівні з учнями.
Дуже часто
використовую дидактичні ігри. До системи уроків вони включаються епізодично.
Наприклад, під час закріплення матеріалу пропоную учням завдання зі складання
кросворда. Використовую також рольові ігри, групові форми роботи. Наприклад,
під час вивчення теми «Кров та кровообіг» організовується робота груп
«Анатоми», «Фізіологи», «Кардіологи», «Гігієністи», «Епідеміологи», «Травматологи».
На своїх уроках часто
використовую творчі (ситуативні,
проблемні) завдання — це взаємозв'язок пізнавального та розумового завдань.
Його розв'язання
вимагає від учня застосування раніше засвоєних знань та вмінь у новій
ситуації, їх комбінацію та переплетення, побудову їх на основі способу
розв'язання, бачення нової проблеми в традиційній ситуації, бачення структури
і нової функції об'єкта. Важливе також напруження думки, збудження розумової
діяльності.
Використання творчих
завдань дає змогу перевірити, як учень навчився оперувати, й одночасно вчить
самостійного пошуку нових знань і способів діяльності.
Отже, творчі
завдання, на відміну від репродуктивних, здатні підняти школярів на більш
високий рівень їхнього розумового розвитку.
Методика розв'язання
пропонованих творчих завдань включає в себе ланцюжки рішень окремих пізнавальних
підзавдань, кожне з яких носить переважно репродуктивний характер і не
становить особливих труднощів. Учень легко може їх виконати, спираючись на вже
набутий обсяг знань. Сукупність таких підзавдань породжує творчість школяра. На
уроках біології є можливості
для того, щоб учні намагалися доводити й обґрунтовувати свої міркування,
використовуючи запас знань або наочність. Так, з'ясовуючи відмінності між кореневищем
рослин і коренем, учні спочатку не можуть дати правильну відповідь, але
пропонують різні міркування, іноді помилкові
(кореневище росте горизонтально, а корінь — вертикально; на кореневищі є
бруньки, а на коренях їх немає; кореневище може зеленіти на світлі, а корені
не зеленіють тощо). Обговорення цих міркувань супроводжується вивченням
роздавального матеріалу — живих рослин або гербарних зразків. Зрештою учні доходять
висновку, що кореневище — це видозмінений пагін, який хоч і не має зелених
листків, але володіє всіма іншими ознаками, характерними для пагона.
Вміння розбити
завдання на підзавдання, встановити послідовність їх розв'язку, логічний хід
міркувань і становитиме основну складність під час вирішення вихідного
матеріалу.
Такий підхід
активізує розумову діяльність учнів, а отже, приводить до нестандартних
розв'язань (дод.2).
Завдання 1
Доведіть, що судини,
які проглядаються під шкірою руки, — вени.
Базові знання для
виконання завдання: поняття артерії, вени.
Хід міркувань
1. Учитель. Які судини називаються
артеріями, венами?
2. Учитель. Отже, щоб довести, що судини,
які проглядаються під шкірою руки, — вени, треба встановити...
Учні ...
напрямок руху по них крові: від серця або до серця.
3. Учитель. Для цього проведемо дослід: на
руку в передпліччі або кисті накла-демо пов'язку, але не дуже тугу. Що
спостерігаємо?
Учні.
Спостерігаємо набухання судин нижче пов'язки.
4. Учитель. Чому набухають судини саме
нижче пов'язки?
Учні.
Припинився відтік крові до серця, значить, ці судини — вени.
Пропоноване наступне
завдання є логічним продовженням попереднього, але вимагає більшого обсягу
знань. Для його виконання доцільно використати малюнок.
Завдання 2
Пояснити, чому
набрякає палець, якщо його перетиснути біля основи. (Перетяжка має бути не
дуже туга.)
Хід міркувань
1. Учитель. У яких напрямках рухається
кров по артеріях, венах, лімфа — по лімфатичних судинах?
Учні. Кров рухається по артеріях від серця, по венах — до
серця. Лімфа рухається по лімфатичних судинах до венозної системи.
2. Учитель. Які особливості будови стінок
артерій, вен, лімфатичних судин?
Учні. Стінки артерій більш товсті й міцні, ніж стінки вен
та лімфатичних судин, тому що містять більше еластичних і м'язових волокон.
3. Учитель. Чи припиниться приплив крові
по артеріях і відтік крові по венах, лімфи по лімфатичних судинах після
перетяжки? Поясніть чому?
4. Учитель. Що відбуватиметься у капілярах,
якщо не буде відтоку крові, а слаб-кий приплив продовжуватиметься?
5. Учитель. Чи зможе тканинна рідина далі
дифундувати до лімфи?
Підбиваючи підсумки
цієї співбесіди, доцільно запропонувати учням намалю-вати в зошитах схему, що
пояснює причини набряку.
Таким чином, творчі
завдання дають змогу перевірити міру засвоєння набутих і активізують процес
отримання нових знань. Наприклад, завдання, яке можна використати при вивченні
типу Членистоногих у 7 класі або при вивченні запилення квіткових рослин у 6
класі:
Розв’яжіть задачу
Коли конюшину вперше
завезли в Австралію, то вона добре росла й цвіла, але не давала насіння і не
розмножувалася. Чому? (Відповідь: в Австралії не було джмелів,
які б запилювали конюшину).
Запропоновані
завдання можна застосовувати на уроці, використовуючи форми групової роботи
учнів (за методом мозкового штурму) на етапі закріплення матеріалу або на
початку окремих тем як проблемної ситуації.
Можна запропонувати
завдання для домашнього виконання з подальшим обговоренням результатів на
уроці. Це дасть змогу перевірити творчу роботу кожного школяра.
Елементи постановки навчальних проблем:
7 клас «Будова кореня» - Що допомагає кореню просуватися вглиб
грунту? Чому корені не пошкоджуються при цьому?
7 клас «Запилення квіткових рослин» - Чому конюшина запилюється
лише джмелями?
8 клас «Ряд Рукокрилі» - Кому легше літати: птахам чи кажанам,
чому?
8 клас «Клас Земноводні» - Чи буває жабам холодно?
7 клас «Корінь і кореневі системи» - У пустелях денна
температура піднімається до 830С, уночі бувають приморозки, грунт
сухий і сольовий. Який орган рослин допомагає вижити за таких умов? (Корінь)
10 клас «Структурна складність і впорядкованість організмів»
Повідомлення учня
1774 рік. Група моряків з екіпажу корабля,
що зупинився біля острова Нова Коледонія, зійшла на берег купити провізії. Але
риба мала такий екзотичний вигляд, що двоє натуралістів, присутніх під час
торгу, категорично заперечили проти такого застосування цікавого зразка і
взялися його описувати та змальовувати. Коли риба в смаженому вигляді потрапила
на стіл, усі вже були ситі і їсти ніхто не хотів. На щастя! Бо, як згодом
виявилося, риба була дуже отруйна і викликала важкі розлади нервової системи.
1950 року отруту - тетрадоксин - виділили, і виявилося, що вона не дає йонам
Натрію проникати в клітину, що порушує передачу нервового імпульсу.
Учитель
Ось дві молекули глюкози, одна з яких потрапила з природного
продукту, а друга — зі штучно синтезованого. Перша легко пройшла крізь
мембрани, а друга застрягла. Чому?
Кілька десятиріч тому цілий світ схвилювало трагічне
повідомлення: у жінок, які вживали снодійне толідомід, народжувались
діти-каліки. Чому?
Метод проектів — це
комплексний навчальний метод, який дозволяє індивідуалізувати навчальний процес,
дає можливість учневі виявити самостійність у плануванні, організації та
контролі своєї діяльності (Г.Селевко). Технологія
проектування передбачає розв'язання учнем або групою учнів якої-небудь
проблеми, у результаті чого вони одержують певну суму знань.
На мою думку,
використання методу проектів підвищує ефективність навчання та виховання. З
його допомогою реалізуються міжпредметні зв'язки, учні взаємодіють між собою
та співпрацюють з учителем.
Впроваджую в
навчально-виховний процес інформаційно-комунікаційні
технології (дод.5). Так, одним із елементів методу проектів є створення
мультимедійної презентації, що допомагає перевірити вміння учнів виділяти
головне, порівнювати об'єкти, узагальнювати й систематизувати знання. Таку
презентацію можна створити в електронному вигляді й продемонструвати за
наявності відповідного обладнання або ж у друкованому вигляді і прокоментувати
самому. У будь-якому разі цей прийом активізує увагу учнів, демонструє творчий
підхід до вивчення матеріалу й заслуговує на високі бали. Часто для створення
слайдів презентацій ставлю перед учнями проблемні завдання і потім порівнюю
різний підхід до їх виконання. Головне в цьому випадку — заохочувати дітей і
створювати ситуацію успіху, не втрачаючи при цьому контролю за виконаним завданням:
учень має усвідомлювати в чому його сильні й слабкі сторони, щоб використати
цей досвід у подальшій роботі.
Комп'ютерні
технології самі по собі мають високий пізнавальний потенціал для дитини, і не
використати його в навчальній діяльності було б великою помилкою. Ці засоби
мають багато переваг над більш традиційними: це й варіативність їх застосування
на різних етапах уроку, можливість використання на практичному чи лабораторному
занятті, наочність та яскравість, які забезпечують краще сприймання та
запам'ятовування навчального матеріалу, економне використання навчального
часу, індивідуалізація навчання, визначення глибини і послідовності засвоєння,
темпу роботи, використання різних аудіовізуальних засобів навчання (графіки,
звуку) для збагачення й мотивації навчання, наочного та динамічного подання
матеріалу, створення комфортного середовища навчання, активізація навчальної діяльності
школярів, інтенсифікація навчання та підвищення рівня мотивації, впровадження
проектної методики роботи із застосуванням комп'ютера, а в разі використання
комп'ютеризованого контролю або електронних журналів — ще й реєстрація даних,
збір та обробка відомостей про індивідуальну навчальну діяльність учнів.
У міру можливостей використовую комп'ютер на різних
етапах уроку. Для засвоєння нового матеріалу іноді використовую електронні
посібники та програмно-методичні комплекси, які розраховані на самостійну
роботу учнів і тому на їх основі легко будувати проблемні ситуації, іноді з
такою ж метою використовую відеофрагменти без звуку, які пропоную учням
прокоментувати на основі набутих знань, або ставлю до них проблемні запитання.
Такі методи допомагають кількаразово повторити один і той же матеріал,
використовуючи щоразу інші сенсорні системи, що значною мірою покращує
сприйняття.
Проте з використанням
комп'ютера не слід відходити й від традиційних дидактичних засобів навчання. У
своїй практиці я надаю перевагу побудові схем, таблиць, діаграм. Найбільш
ефективними вважаю складання порівняльних таблиць, що допомагає виділити
головні ознаки об'єкта й акцентувати на них увагу.
Сходинкою до
особистого росту учнів вважаю позакласну
роботу, яка стала вже традиційною в житті учнів: «Тиждень біології»,
«Тиждень екології», природоохоронні
акції «Замість ялинки – зимовий букет!», «Збережемо первоцвіт», проведення
брейн-рингів, квестів, конференції для старшокласників, різноманітні екскурсії,
екологічні стежки тощо. Під час навчально-виховної роботи в
школі велику увагу приділяю формуванню екологічної свідомості й культури учнів.
Багаторічний досвід використання різноманітних форм і
методів екологічного виховання дає змогу сформувати об’єктивне бачення проблем
довкілля, спонукає до посильної участі в розв’язанні екологічних проблем,
виховує відповідальне ставлення до природи й усвідомлення необхідності її
охорони. Наприкінці 2013 року була створена збірка матеріалів «Формування
екологічної свідомості учнів» (дод.6), в яку ввійшли розроблені мною різноманітні
заходи з елементами екологічного виховання.
Висновки та рекомендації
Сучасні методи та
прийоми, описані у досвіді, як правило, сприймаються учнями з інтересом, викликають
прагнення глибше оволодіти предметом.
Діти на таких уроках
працюють творчо, зацікавлено, що сприяє активізації процесів сприйняття та запам'ятовування.
Невимушена атмосфера, вільне спілкування налаштовують на виникнення
позитивних емоцій, а це, у свою чергу, допомагає активному процесу
розвивального навчання, ефективної комунікації.
Учитель у цьому
випадку тільки стимулює навчальний процес, допомагає встановити взаємодію між
окремими учнями та їх групами, створює мікроклімат довіри, співпраці, співпереживання
за результат спільної роботи. У кінцевому результаті учні не тільки краще
засвоюють навчальний матеріал, а й удосконалюють прийоми самостійного
оволодіння знаннями, комунікативної взаємодії. Саме за таких умов можливе
навчання і виховання особистості, підготовленої до майбутнього, в якому
необхідно розв'язувати проблеми та приймати конкретні рішення.
Матеріали мого досвіду презентувалися на засіданнях шкільної творчої групи, школи педагогічної майстерності
вчителів міста, методичного об’єднання вчителів біології, а також розміщені на
сайті міського методичного кабінету, деякі уроки були надруковані в журналі
«Біологія» видавничої групи «Основа» №9, 2012 рік; в електронному журналі
«Золоті сторінки освіти» №1, 2014 рік.
Результати впровадження досвіду. За час впровадження мого досвіду учні підвищили рівень знань з біології,
зацікавилися поглибленим вивченням предмета на профільному рівні, успішно
складали ДПА та ЗНО з біології, брали
активну участь у конкурсах-захистах науково-дослідницьких робіт. Кожного року є
призери учнівських олімпіад ІІ туру, іноді – ІІІ туру. Також кожного року учні
нашої школи мають призові місця в обласному етапі Всеукраїнських акцій «Замість
ялинки – зимовий букет!» та «Збережемо первоцвіт!». Випускники школи обирають
біологію як галузь своєї майбутньої практичної діяльності. Я сама постійно вчуся,
працюю над самовдосконаленням, приймаю участь в різноманітних конкурсах і за свою творчу роботу я неодноразово була
нагороджена грамотами, дипломами. Тому, на мою думку, лише творячи, учні
розкривають свої можливості, пізнають світ, розвиваються, успішно
використовують свої знання та вміння в житті.
У реалізації
концепції біологічної освіти вже зроблені певні кроки. Однак, нерозв’язаними
вважаю такі проблеми: перенасичення
навчальних програм другорядною інформацією, яка мало що дає для розвитку учня
і, що характерно, ніколи йому в житті не знадобиться; відсутність державного
фінансування на оснащення навчальних кабінетів сучасними засобами навчання та
обладнанням. Для вирішення цієї проблеми
велику допомогу в підготовці до уроків надають науково-методичні журнали «Біологія»,
«Біологія і хімія в школі», науково – популярні природничі журнали «Колосок», «Колосочок», різноманітні
інтернет-ресурси.
Література
1. Браташ Н. Особистість
ХХІ століття — яка вона? // Завуч.
— 2002. — № 33 (147).
2. Бровко С. Розвиток
дослідницького інтересу учнів на
уроках біології // Рідна школа. — 1998. — №
7–8. — С. 54–56.
3. Волобуєва Т. Б. Інформаційні технології в освіті. Методичний посібник. –
Донецьк: «Каштан», 2007. – 138 с.
4. Діяльнісний підхід під час вивчення біології. Т.Л. Савустьяненко. – Х.:
Вид.група «Основа», 2008.
5. Інноваційні технології на уроках біології. ТРВЗ-педагогіка / Упоряд.
К.М. Задорожний. – Х.: Вид.група
«Основа», 2006. – 112 с.
6. Запісочна Л. Засоби розвитку творчості дитини // Біологія. Шкільний
світ. — 2012. — № 5 (689). — C. 23–25.
7. Мельников А. Творчість:
від проблеми до дії // Біологія. Шкільний світ. — 2002. — № 14 (142).
8. Пометун О. Енциклопедія інтерактивного навчання. К. – 2007. – 142 с.
9. Стефаненко Г.М. Розвиток творчих здібностей учнів на уроках біології
та в позаурочний час // Біологія. Основа. – 2016. - №
6 (486). – С. 2-10.
10. Чернігова В. Плекаймо
особистість // Завуч. - 2003.
— № 11 (16).